Project omschrijving

Projectgegevens

Jaar 2017 – 2020   
Oppervlakte 6500 m2

Het ontwerp van dit pand vindt zijn basis in het bestaande gebouw. Daardoor waren enkele behoeftes vanuit het transportbedrijf bij de start van het project meteen duidelijk: een groter crossdock, met meer laad- en losstations, en optimaal zicht op de werkprocessen.

De connectie tussen kantoor en werkvloer was in het bestaande gebouw niet optimaal, zo waren loop- en rijroutes te lang en liepen deze door elkaar heen. Het optimaliseren van deze processen stond dan ook centraal bij het uitgangspunt van dit ontwerp. Omdat het pand technisch in prima staat verkeerde werd besloten het bestaande gebouw op te waarderen in combinatie met een deel nieuwbouw waarbij bestaande en nieuwe ruimtes met elkaar in verbinding staan.

Bovendien heeft het pand een duurzame GPR score van acht en een Well Building Standard certificaat.

Bestaande situatie

Vrij snel in het proces werd duidelijk dat het huidige bedrijfspand niet meer voldeed aan moderne transportprocessen. Wel bleek uit gesprekken en analyse van het bestaande pand dat deze nog in een prima staat verkeerd en met een kleine upgrade ook goed te integreren is met nieuwbouw.

Programma van eisen

Het optimale werkproces

Essentieel voor deze opdracht was dat de nieuwbouw zou bijdragen aan het verbinden en optimaliseren van de werkprocessen van het transportbedrijf. Gestart werd daarom met een zeer uitgebreide massastudie waarbij keuzematrixen ervoor zorgden dat de juiste keuzes gemaakt weden voor het specificeren van het gehele programma van eisen. Dankzij deze studie heeft het een optimale gebouwvorm aangenomen die niet op voorhand uitgedacht had kunnen worden.

Inkomende goederen
Op- en overslag
Uitgaande goederen

Van oud weer nieuw maken

Het nieuwe crossdock en het nieuwe kantoorgebouw moest verbonden worden met de bestaande voorgevel. Om dat mogelijk te maken is er een uitsnede in de bestaande hal gemaakt waarbij de bestaande constructie en fundering gebleven is.

Voor met achter verbinden

Door het plaatsen van een nieuw crossdock aan de achterzijde van het bestaande bedrijfspand dreigde de verbinding met het kantoor te vervallen. Hierdoor ontstond het idee om een nieuw kantoorvolume te maken als verbindende luchtbrug tussen de voor- en achterzijde van het gebouw. Dit opgetilde volume doorkruist het bestaande crossdock maar voorkomt dat deze zijn functie verliest.

Het haakvormige uiterlijk van het kantoorvolume weerspiegeld de verbindingsbrug tussen voor en achter.

Oud en nieuw verbinden

De constructie van het bestaande kantoor was goed herbruikbaar maar het binnenklimaat voldeed niet meer aan de wensen. Het casco is blijven staan maar voorzien van een nieuwe schil met een nieuwe moderne installatie. Het oude kantoordeel staat in directe verbinding met het nieuwe opgetilde kantoordeel.

Heeft u een vraag over dit project of kunnen wij u helpen bij uw project?

Heeft u bouwplannen en zoekt u een architect? Neem contact met ons op.
We gaan graag met u in gesprek.

Neem contact op